Tanggal 01 November 1992 suatu tarikh yang takkan mungkin ku lupa menjengah sekali lagi..dengan si dara berpakaian baju kurung seakan songket kuning dan si teruna berpakainan serba hijau...seperti warna negeri Kedah  (hijau kuning..hehhe) menanti untuk disatukan... 

Pejam celik…pejam celik dah 19 tahun rupanya aku menjadi suri aka isteri aka  sleeping partner aka kawan dan lawan kepada En Nazli..fuhhhh lama gak tu dengan segala sweet sour kehidupan yang kami tempuhi bersama..suka dan duka…rasanya banyak suka dari duka kerana aku ni bukan jenis suka bercerita sangat kalau dirasakan x perlu sebab abah dan mak lah tempat aku melepaskan kepenatan dan kesusahan menghandle pejabat pelancongan buat masa ni.

Betapa aku bersyukur ke hadrat Illahi kerana dipertemukan dengan seorang lelaki yang telah menjadi suami yang sah sejak 19 tahun yang lalu yang cukup sederhana..(sederhana ker??.hehehe) dan sememangnya sangat bertanggung jawab malah mengambil separuh dari tugasan ku setiap hari sekiranya dia tak outstation..kalau dia outstation…ya rabbi….mmg havoc jadual harian ku..

Ingin aku share apa yang kekasih hati ku buat setiap hari..

Seawal jam 0600 pagi dia dah bangun mengejutkan aku walau kekadang aku bangun sendiri la dek kejutan alarm sendiri..(kekadang tertidur balik sebab mengantuk atau dek kerana masalah mata yang injured..ni cerita 3 tahun lepas daaaa.  Bangun saja dia buat sedikit exercise pas tu terus ke bilik air untuk mandi dan solat.  Aku pulak ke dapur menyediakan masakan untuk anak2 (Angah Ammar dan Kak Yang Amanda) yang akan pulang ke rumah bila balik sekolah nanti.

Sehabis solat my darling hubby (D’hubby) akan mengejutkan the girls untuk mandi dan bersiap dan seterusnya menghantar mereka ke sekolah seawal jam 0650…sungguh pack jadual dia! Dalam jam 0715 dia akan sampai balik rumah dengan siap membeli bekalan untuk dirinya dan sicilik Icha. Debak debuk...debak debuk..…bersiap pulak nak ke pejabat dengan Honda Executive 5 series (Honda cup daaa..tu panggilan glamour D’hubby untuk kenderaan dia tu…dan tingallah aku bersama si cilik untuk routine aku pulak menghantar Icha ke tadika dan seterusnya bersarapan bersama kedua abah dan mak sebelum ke pejabat dalam jam 0845pagi…kekadang jalan kaki jer lepas parking kereta kat depan rumah mak dan abah tu..Alhamdulillah aku masih dapat bermanja walau dah tua tu…42 tahun sebab abah pasti buatkan se teko tea untuk aku…huhhh hebat kan?? Jangan jealous ye teman2..

Routine kerja aku dan D’hubby amat berbeza..aku di bidang pelancongan dan dia jurukamera kanan di jabatan kerajaan.  D’hubby sanggup cuti sekiranya aku kena outstation atau ke luar negara untuk sales mission..beruntung kan aku ni dah la anak ramai…setengah dozen tapi D’hubby x pernah mengungkit atas pengorbanan dia tu..Alhamdulillah

Petang pulak dia dah sampai rumah seawall 1730 petang dan kekadang dinner awal sendirian (kalau lapar sangat la tu) dan aku pulak tiba jam seawall 1815 dan kekadang jam 1900 baru sampai…sebab nak menjemput the girls balik rumah bersama2.

Next tugasan D’hubby mengajar anak2 mengaji AlQuran dan menyidai pakaian..sementara aku hmmmmm…kekadang relax atau dah mula on laptop untuk sambung tugasan pejabat…hebatkan suamiku!!

Ya Allah…terima kasih kerana memberi hambamu ini seorang lelaki yang begitu perihatin dan menyayangi diriku.  Semoga dia menerima segala baik dan buruk ku seperti mana aku menerima dia dan semoga kami akan berbahagia hingga ke akhir nafasku yang terakhir..Amin

Buat Nazli Bin Mat Noh…I will always love you forever and ever..till death take us apart…terima kasih kerana menjadi suami dan ayah kepada anak2 kita yang penuh ragam dan x jemu cuba memberi apa yang terbaik untuk mereka walau kekadang terlalu pampered mereka keterlaluan.  Semoga anak2 kita akan membesar seperti kita dengan penuh kasih sayang sesama mereka