Review : Novel sedih...Andai Itu Takdirnya

11:36 PM

Kebosanan kerana laptop masih tak balik dari kedai pada hari Sabtu 08 September sebab selalunya dok melepak kat rumah mak dengan kekanda2 yang lain bercerita dari satu topic ke satu topic membuat sy rasa bosan maklumlah masih awal lagi nak tidur.




Penulis : Siti Rosmizah
Jumlah mukasurat : 583
Jumlah episod : 58

"Jangan salah faham Puan Sri. kemaafan yang diberi tidak akan sama sekali menjadikan saya lupa pada kedudukan diri saya ini.  Saya tak boleh membuang pangkat itu ke tepi hanya kerana kesalahan yang pernah dibuat pada saya"

*****************
"Saya telah menjadi balu sebelum masanya dan anak-anak saya jtelah jadi anak yatim sebelum masanya.  Sembilan bulan saya mengandung mereka tanpa suami di sisi. Saya pekakkan telinga mendengar cemuhan masyarakt sekeliling"

****************

Andai itu takdirNYA, dia akan menempuhinya dengan tabah dan sabar.  Apa yang penting sekarang adalah kebahagiaan anaknya, Dania.  Sekurang-kurangnya bilal Aleya menutup mata kehidupan Dania akan terbela.

****************
Selama aku meniti liku-liku kehidupan yang penuh dengan onak dan duri ini, aku tidak pernah pasrah dalam hidupku.  Andai itu takdirNYA sebelum mengapai bahagia, aku redha namun sampai bila aku tidak mampu untuk bertahan lagi, hatiku lebih keras dari kerikil"

Tetiba teringin nak baca novel, terus bertanya pada Kak Yang “kakak, Ummi nak pinjam Novel! Dia pun tak berlengah menyerahkan sebuah novel..hmmmmm tebalnya.gumam hati. Tapi dek kebosanan dengan siaran tv dan keletihan berjalan di open house dan ke Strawberry Farm Genting Highlands membuat sy rasa nak berbaringan jerk at katil. Cehhhh…baca jer episode awal terus meleleh air mat. Dari awal hingga ke akhir membaca akan membuat sesiapa yang membaca menitiskan airmata. Nasib baik diakhir cerita ni berakhir dengan kebahagian. Kebahagiaan tak akan datang bergolek tanpa dugaan dan pelbagai ranjau dalam perkahwinan. Begitu tersentuh dengan kecekalan seorang suami yang pada mulanya sangat ego disebabkan darjat orang yang ado-ado. Membaca novel ni membuat aku sendiri menghargai suami (bukan tak pernah menghargai tapi betapa aku berterima kasih kerana memiliki dia yang cukup sempurna dimata dan dihati, mengasihi dan membelai aku serta anak2 seperti Syed Aizril) dan ketampanan yang digambarkan oleh penulis ke atas Syed Aizril membuat aku sendiri menyamakan dia seperti suamiku tapi nasib baik kehidupan kami tidak seperti cerita tersebut. Nur Aleya suatu watak yang sangat cantik penuh pekerti dan sesungguhnya bertuah bagi sesiapa lelaki atau keluarga mertua untuk memilikinya namun menanggung penderitaan pabila tanpa disedari dia jatuh hati dalam diam semasa belajar di luarnegara pada Syed Aizril. Takdir juga menjadikan mereka suami isteri pabila Nur Aleya dan Syed Aizril ditangkap khalwat yang telah dirancang oleh sahabat Syed Aizril sendiri.  Syed Aizril yang sememangnya sungguh ego dek kerana darjat serta kekayaan bertambah benci dengan Nur Aleya kerana menyangka beliau diframe oleh Nur Aleya.  Namun lama-kelamaan beliau sendiri jatuh cinta dengan Aleya. Nasib Aleya baik kerana mempunyai kawan seperti Umairah dan Ikram.  Nak cerita panjang lebar mmg tak thrill la pulak kan.  Apa pun itulah rencah hidup berumahtangga, kekadang kita bernasib baik bila disayang dan menyayangi tapi ada masalah besar tapi besar atau kecil  permasalahaan tetap harus dihadapi.

Kalau dah dapat novel, seboleh2nya nak habis baca secepat mungkin jad selama 3 malam novel ni siap selesai  segala episode yang berberkas di hati. Kalau lah dijadikan drama bersiri..ish pasti tak best sebab banyak yang kena censor dek banyak adegan romantis walau tidak dicerita terperinci. Romantik tidak bermakna harus keranjang tapi pandangan, sentuhan, ingatan..fuhhhh rasa macam nak peluk jer d'Hubby..hahahaha.. Rupa2nya ramai gak pembaca novel ni yang terdahulu..keh keh keh..akukah yang terlewat. Hurm ya la dulu berlagak tak suka novel Melayu sebab terlalu melankolik la long winded la dan bla bla bla lagi.
 
Ni sebahagian jer blogger yang larat sy linkkan kat sini...
http://cahayahatiku-lyafrina.blogspot.com/2011/05/novel-andai-itu-takdirnya.htmlhttp://rojakstory.blogspot.com/2010/01/review-novel-andai-itu-takdirnya.htmlhttp://deyutannadiku.blogspot.com/2012/04/review-novel-andai-itu-takdirnya.htmlhttp://norhazlina.blogspot.com/2010/09/andai-itu-takdirnya-siti-rosmizah.htmlhttp://www.mohdrohaizad.com/2011/05/novel-andai-itu-takdirnya-siti-rosmizah.html

You Might Also Like

0 sudi meninggal jejak

terima kasih atas kunjungan dan komen anda semua, sungguh sangat dihargai! kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

News Feed 1071

AFB