3 Doa Dalam Sujud Yang Dekatkan Kita Kepada Allah | Berdoa adalah cara kita meminta yang cukup  mendekatkan diri kita kepada Allah. Doa merupakan senjata agung bagi orang mukmin dan amat digalakan untuk kita perbanyakkan dengan berdoa dalam kehidupan seharian kita.

Berdoa juga adalah merapatkan diri kepada Allah secara rohani serta sebagai tanda pengharapan kita kepada Maha Pencipta. Manfaatkanlah kita berdoa ketika sujud dalam setiap solat kita sebaik mungkin dengan merintih dan memohon ampun kepada Allah SWT.


Image result for muslimah sujud
3 Doa Dalam Sujud Yang Dekatkan Kita Kepada Allah

Hukum Dan Kelebihan Doa Dalam Sujud

Terdapat banyak waktu yang mustajab untuk berdoa agar lebih makbul. Antara waktu yang digalakkan untuk perbanyakkan berdoa ialah ketika dalam sujud terakhir kita bersolat sendirian.

  
Hukumnya ialah berdoa disunatkan dalam semua sujud dan tidak hanya khusus dalam sujud terakhir. Daripada Abu Hurairah, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

أقرب ما يكون العبد من ربه وهو ساجد ، فأكثروا الدعاء

Maksudnya: "Keadaan yang paling dekat seseorang hamba dengan Tuhan-nya ialah ketika dia bersujud. Maka perbanyakkanlah berdoa (pada waktu sujud)." Riwayat Muslim dan al-Nasaie.


1. Mintalah diwafatkan dalam keadaan husnul khotimah  
Allahumma inni as'aluka husnal khotimah
bermaksud : Ya Allah aku meminta kepada-MU husnul khotimah


2. Mintalah agar kita diberikan kesempatan Taubat sebelum wafat 
Allahummarzuqni taubatan nasuha qoblal maut
bermaksud :  Ya Allah berilah aku rezeki taubat nasuha (atau sebenar-benarnya taubat) sebelum wafat


3. Mintalah agar hati kita ditetapkan di atas Agamanya :
Allahumma yaa muqollibal quluub tsabbit qolbi 'ala diinika
bermaksud : Ya Allah wahai sang pembolak balik hati, tetapkanlah hatiku pada agama-MU


Sematkan di hati untuk berdoa ketika sujud dengan memohon segala kebaikan, kemudahan dan pohonkan hajat serta harapan kita kepada Allah ketika bersujud. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar permintaan serta keluhan hambaNya. Semoga dengan memperbanyakkan berdoa dalam sujud menjadikan diri kita lebih dekat dengan Allah serta membawa kita selangkah lebih dekat dengan syafaat Rasulullah.


Wallahualam