Resepi : Kuah Kacang Raya Versi Bonda Tersayang | Salam 16 Syawal 1438 hehe masih dalam mood raya lagi kan kita semua.  Hari ni Umi nak share resepi kuah kacang bonda yang bagi Umi dan adik beradik serta anak sangat suka dan mungkin korang boleh la cuba jugak.  Kalau Aidil Fitri bonda akan buat rendang daging campur dan kuah kacang makan dengan ketupat jawi atau nasi impit..memang sedap airtangan mak ni..


Bagi umi, kuah kacang bonda ni cukup serba serbinya, dengan rasa pedas, manis, lemak dan kalau bonda masak, memang dia akan buat banyak dan kami adik beradik akan sediakan bekas untuk bawa balik. Kalau kuah kacang yang dibuat cicah sate tu manis tapi kuah kacang bonda ni sedap kalau di letakkan dalam kuah lontong juga.



Resepi : Kuah Kacang Raya Versi Bonda Tersayang





Bahan-bahan:

1 kilogram kacang tanah ** 
5-6 batang serai *
3 inci lengkuas *
1 inci halia *
20 batang cili kering *
1 cawan air asam jawa *
15 biji bawang merah *
5 ulas bawang putih *
2 inci belacan *
1 biji gula gerek
Gula (optional)
Garam secukup rasa
Udang kering (optional)
3 cawan air


* dikisar hingga halus
** digoreng, dibuang kulit dan dikisar
(terpulang pada cita rasa sendiri, ada yang suka kacang dikisar kasar dan ada yang suka halus) tapi boleh jugak kalau beli kacang yang telah siap dikisar cuma kalau kurang bernasib baik, kacang kisar tu kurang baik dan berpasir


Cara-cara membuatnya:
  • Panaskan minyak didalam kuali dengan secukupnya.  Bila sudah panas, tumis serai yang telah diketuk sehingga naik bau wangi dan kemudian masukkan bahan yang telah dikisar serta air. Dikacau hingga kekuningan dan naik bau wangi.
  • Masukkan kacang tanah yang telah dikisar serta 2 cawan air dan dikacau hingga sebati.  
  • Masukkan air supaya kacang mesra dengan bahan yang dikisar.  Pastikan dimasak dengan api sederhana
  • Masukkan air asam jawa dan dikacau lagi

Nota : Kuah kacang akan nampak masak bila kita nampak pecah minyak dan agak mengambil masa untuk kacang sebati dan masak dengan betul.

Selamat mencuba