Resepi Nasi Dagang dan Gulai Ikan Tongkol

10:00 AM

 Sukses!! Niat nak buat nasi dagang sendiri tercapai akhirnya.  SSL bangun seawal 02.15 pagi lepas tersedar terus ke dapur rendam beras nasi dagang, keluarkan santan, keluarkan ikan dan terus baring2 ayam hehe. Mana taknya lepas Isyak tadi dah tertido tapi sebelum tu dah mintak Kak Yang kejutkan tapiiii dah keletihan banget so mmg tak sedor ler.  Ehh bebel pasal tido pulak kan..ni nk cite pasal masakan yg first time niii.

Sedar pulak jam dekat jam 5pagi, d'hubby dah siap mandi dan kejutkan Angah utk bertugas kat Istana Negara dan dah makan pun ketupat daun palas tu..sedap katanya hehe.  Gulai daging raya ala Utara tu pun sedap..lembut mcm org yg bukakan..cewwahhh..mau keluar ingus kalau org yg kenai cheq ni baca..hahaha

Ni ganti first meal dipagi Syawal 1437..Alhamdulillah terima kasih Allah swt!

lazattt..tak cuba tak tau kann

Resepi nasi dagang 
300 gm beras nasi dagang
200 gm beras pulut
( campur kedua2nya)
4 ulas bawang merah

1 inci halia 1 batang serai

1 sudu halba

1 cawan santan cair

1 cawan santan pekat
Garam dn gula secukup rasa
* rendam beras nasi dagang dn pulut dlm 3@4 jam
Mayang bawang merah,halia dn serai nipis2
Masak santan pekat dgn 1/2 sudu teh garam, bwng dn jg halia.
Bila dh mendidih..angkat ketepikn dlu
Panaskn periuk kukusan..masukkn kedua2 beras td..kukus hingga separuh masak..kluarkn, gaul dgn santan pekat yg telah di campurkn dgn bwng td.time ni bole tmbah gula. Kukus lg dlm 10 minit, keluarkan..msukkn santan cair..kukus lg hingga masak..kukus smp betul2 masak..




Gulai ikan tongkol
1 ekor ikn tongkol hitam
1 1/2 cawan santan dn air secukupnya
3 sudu besar cili kering kisar
1 pek rempah gulai ikan Cik Siti atau Faiza atau apa2 jer
2 keping asam keping
2 sudu besar gula melaka@ gula biasa
10 biji cili api
6-7 biji belimbing buluh( jika perlu je)
Garam secukup rasa

Bahan kisar 
10 bji bwng merah
4 biji bwng putih
1 inci halia
2 hiris lengkuas

Caranya
Ikan di bersihkan kemudian di rebus bersama 4 keping asam keping dan garam
Hingga airnya tinggal sedikit. Biarkan semalaman lg sedap (biar asam tu meresap masuk dalam isi...perghh)

Dlm periuk lain, panaskan minyak, tumis bahan kisar, cili kisar hingga garing dan masukkn rempah gulai dan dn masak lg hingga naik bau dan pecah minyak
Masukkan santan, kacau hingga hampir pecah minyak. Masukkn ikan, asam keping, gula melaka @ gula biasa (SSL cuma letak gula melaka) dan garam.
Terus renih hingga pecah minyak dn agak pekat. Masukkan cili padi dan belimbing buluh.  Renihkan sebentar..bole la di angkat dan di hidangkan bersama2 dgn nasi dagang.

Memang mudah dan lazat woooo

P/S: Orang Pantai Timur panggil ikan tongkol ni ikan aye ya ke org Ganu jer hehe

Resepi ni sumber dari FB Muaz za

You Might Also Like

0 sudi meninggal jejak

terima kasih atas kunjungan dan komen anda semua, sungguh sangat dihargai! kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

News Feed 1071

AFB